Thursday, May 8, 2008

DUBIC DI PUTRAJAYA

Mei 2, 2008


DUBIC Adventure. Begitu lah nama kumpulan speda yang menjejaki Pelabuhan Kelang kemarin. DUBIC adalah acronym bagi DURI BIKING CLUB, iaitu satu kumpluan penggemar speda MTB dari sebuah tempat yang bernama Duri, terletak di Sumatra. Mereka yang datang kali ini dikepalai oleh Bapak Ardiman. Bapak Ardiman merupakan kenalan ku melalui alam siber. Tegap orang nya, bertugas disebuah syarikat minyak yang besar di Duri

Bapak Ardiman kali ini membawa anaknya, Kahar untuk bersama. Dia seorang jejaka yang punyai banyak potensi. Dalam bidang renang, beliau top 5 di Indonesia bahagian breast-stroke. Top 5 di Indonesia bukan calang-calang. Juga seorang juara tilawah al-Quran. Memang Bapak Ardiman ni seorang bapa mithali.




Bersama dalam rombongan ini Bapak Tonto. Tinggi orangnya, memang saiz ahli gusti. Teringat aku cerita western cowboy Lone Ranger yang punyai side-kick bernama Tonto. Barangkalai inilah orangnya! Hanya "kuda" beliau kali ini punyai 24 gear dan tidak makan rumput!
Dan yang sentiasa tersenyum dan selalu bikin banyak jokes, Bapak Saiful. Baru pensiun dan punyai prinsip hidup yang relax. Beliau masih mencari barang-barangan yang bisa dibeli dengan harga RM1 !!!




Jam 7:30 pagi, mereka sudah sedia menanti transportasi untuk ke Putrajaya. Cuaca pagi ini agak membimbangkan kerana ada rintik-rintik hujan yang sudah turun. Tiba di Taman Warisan Pertanian di Putrajaya, the sky became beautiful. But first thing first. Sarapan pagi sebelum berspeda. Ada juga segelintir kaki-tangan pejabat kerajaan di Putrajaya yang sedang makan disini.
Destinasi pertama adalah Masjid Putrajaya. Di pagi Jumaat, sudah ramai tourist-tourist yang mengunjungi kawasan ini. Tidak dilepaskan peluang, pose pertama dari DUBIC team pastinya melatar belakangkan Masjid Putrajaya yang tersergam.
Kemudian kami terus berspeda di Boulevard dimana pejabat-pejabat kerajaan berdiri tegap, setiap satu punyai architecture yang berbeza-beza.


First stop, Kantor Perbendaharaan. Sebagai kenangan bersama, aku pun masuk pose sebagai ahli associate DUBIC Adventure!
Bangunan yang kedua ini aku sendiri kurang pasti. Not a very good tourist guide ya.
After several more photoshoots, we headed for PICC, Putrajaya International Convention Centre.
Dalam perjalanan. speda Kahar mengalami sedikit kecelakaan. Ban sudah kebocoran. What's Ban? Tube! But as true cyclists, they came prepared. The chief mechanic was Bapak Ardiman and I noted his excellent skill. He would make a good touring buddy for me.
Tasek Putrajaya yang dibikin manusia juga merupakan destinasi speda. A ride by the lake and around the residential areas was a must. I planned to bring them on a tour of the wetlands but two things prevented me. One was time, as today is Friday hence to stop for Friday prayers. Keduanya, local tourist guide (Azudin, Penghulu Speda Club Putrajaya) was uncontactable. He was to be the guide.


And we finished the ride back at the Dataran Putra.
Tomorrow, we shall take the challenge of cycling to Janda Baik using the old Gombak - Bentong road. Bapak Saiful was looking forward to this ride.

3 comments:

nadya.s said...

salaam en.ramli,
amboi..hving a good time nampak! :)

anak bujang bapak ardiman masih single or sudah berpunya? hehehe!!

sajer je memain.. have a blast, on your next cycling trip wh your cycling buddy :)

oops did I just say that? said...

kok bahasa hendonnya ditambah sama bahasa engris?

Anonymous said...

Hi Nadya,

I just came back from a killer ride in Chiengrai-Chiengmai a few days back. Watch out for the story.

How's horse riding and tomoy and photgraphy...and everything else going?

Anak Bapak Ardiman masih kanak-kanak dong.....

ARZ